Grindcore adalah sebuah genre muzik yang melampau yang berasal dari awal-hingga pertengahan 1980-an. Ia menarik inspirasi dari beberapa genre muzik yang paling kasar yang berbunyi - termasuk thrash metal, muzik industri, muzik bising dan beberapa jenis genre hardcore punk yang lebih ekstrim seperti crust punk. Grindcore dicirikan oleh bunyi bising yang penuh dengan menggunakan banyak herotan, gitar down-tune, pengisaran bes yang terpacu, tempo kelajuan tinggi, blast-beat, dan vokal yang terdiri daripada growls dan jeritan nyaring. Kumpulan terawal seperti Napalm Death dikreditkan dengan meletakkan asas untuk gaya. Ia adalah yang paling lazim hari ini di Amerika Utara dan Eropah, dengan penyumbang popular seperti Brutal Truth dan Nasum. Tema lirik antara fokus utama kepada sosial dan politik, dengan perkara ngeri dan kelucuan hitam.
Band Napalm Death
Sifat grindcore adalah "microsong". Beberapa kumpulan telah menghasilkan lagu-lagu dengan hanya sesaat panjang. band British Napalm Death memegang Rekod Dunia Guinness untuk lagu paling pendek pernah direkodkan dengan satu-kedua "You Suffer" (1987). Banyak band merakam frasa mudah yang boleh berirama bergelimpangan di seluruh satu instrumental berpanjangan hanya beberapa panjangan bar.
Pelbagai "microgenres" seterusnya telah muncul, sering melabelkan kumpulan mengikut ciri-ciri yang menyimpang daripada grindcore biasa, termasuk goregrind, memberi tumpuan kepada tema keganasan, dan pornogrind, terpaku pada tema lirik yang lucah. Cabang-cabang lain termasuk noisegrind (terutamanya mentah dan huru-hara) dan electrogrind (menggabungkan unsur-unsur elektronik seperti pensampelan dan gendang diprogramkan). Walaupun fenomena berpengaruh pada hardcore punk dan genre popular lain, grindcore sendiri kekal sebagai bentuk muzik bawah tanah.
Ciri-Ciri Grindcore
Grindcore berkembang sebagai campuran thrash metal dan hardcore punk. Nama ini berasal daripada fakta bahawa grind (mengisar) ialah istilah British untuk thrash; istilah yang dilampirkan -core dari hardcore Grindcore bergantung kepada standard hardcore punk dan heavy metal instrumentasi:. gitar elektrik, bes dan dram. Walau bagaimanapun, mengubah grindcore amalan biasa muzik metal atau rock berkenaan dengan struktur lagu dan nada. Gaya vokal adalah "antara jeritan nyaring rendah, tekak-mencarik growls dan menganjing".Dalam beberapa kes, tiada lirik yang jelas. Vokal boleh digunakan sebagai semata-mata kesan bunyi ditambah, satu amalan yang sama dengan band-band seperti band eksperimen Naked City.
Satu ciri dalam beberapa lagu grindcore adalah "microsong", yang berkekalan hanya beberapa saat. Pada tahun 2001, Rekod Dunia Guinness dianugerahkan Brutal Truth rekod "Muzik Video Paling Singkat" untuk album 1994 "Collateral Damage" (lagu berlangsung empat saat ). Pada tahun 2007, video untuk lagu Napalm Death "You Suffer" set baru "Muzik Video Paling Singkat" rekod: 1.3 saat. Di luar microsong, adalah ciri grindcore mempunyai lagu-lagu pendek secara umum; sebagai contoh, band Carcass album debut mereka Reek of Putrefaction(1988) terdiri daripada 22 trek dengan panjang purata 1 minit dan 48 saat. Ia juga bukan sesuatu yang luar biasa untuk album grindcore sangat pendek jika dibandingkan dengan genre lain, biasanya terdiri daripada senarai trek yang besar tetapi mempunyai jumlah panjang hanya 15 hingga 20 minit.
Banyak kumpulan grindcore percubaan dengan gitar down-tuned. Walaupun vinil sebelah-A debut Napalm Death album 1987 Scum, diatur kepada tuning standard, di sebelah-B, gitar telah talakan ke bawah 2 ½ langkah. Album kedua mereka From Enslavement to Obliteration dan EP Mentally Murdered telah ditala kepada C ♯. Ketiga album penuh panjang mereka, Harmony Corruption telah ditala sehingga D. Bolt Thrower melangkah lebih jauh, jatuh 3 ½ langkah ke bawah (A). Bass ditala rendah juga dan sering diputarbelitkan.
Blast Beat
Blast beat adalah ciri rentak dram grindcore dalam semua bentuk, walaupun penggunaannya mendahului genre itu sendiri. Dalam definisi Adam MacGregor ini, "blast beat umumnya terdiri daripada yang berulang, angka keenam belas not bermain di tempo yang sangat cepat, dan dibahagikan secara seragam di kalangan gendang sepakan, jerat dan menunggang, nahas, atau hi-hat simbal." Blast beat telah digambarkan sebagai "letupan perkusif gila, kurang tentang irama per se daripada keganasan sonik semata-mata." Napalm Death mencipta istilah tersebut, walaupun gaya gendang sebelum ini telah diamalkan oleh orang lain. Daniel Ekeroth berhujah bahawa blast beat itu mula-mula dilakukan oleh kumpulan D-beat dari Sweden, Asocial dalam demo 1982 mereka. D.R.I. ("No Sense"),S.O.D. ("Milk"), Sarcófago ("Satanas"), Sepultura ("Antichrist"), dan Repulsion juga termasuk teknik tersebut sebelum kemunculan Napalm Death itu.
Tema Lirik
Lirik-lirik grindcore biasanya provokatif. Beberapa ahli muzik grindcore komited kepada sebab-sebab politik dan beretika, umumnya bersandar kepada jauh-kiri. Ia berkaitan dengan akar punk grindcore. Sebagai contoh, lagu Napalm Death itu menangani pelbagai anarkis kebimbangan, dalam tradisi anarko-punk. Tema-tema ini termasuk anti-perkauman, feminisme, anti-ketenteraan, dan anti-kapitalisme. Kumpulan grindcore lain, seperti Cattle Decapitation dan Carcass, telah menyatakan dengan tingkah laku manusia, penderaan haiwan, dan, dalam beberapa kes, vegetarian atau vegan. Karya Carcass khususnya sering dikenal pasti sebagai asal-usul gaya goregrind, yang menumpukan kepada "badan" tema. Kumpulan yang mengalih tumpuan kepada badan mereka dengan perkara-perkara seksual, seperti Gut dan Meat Shits, yang kadang-kadang dirujuk sebagai pornogrind. Lirik Seth Putnam pula terkenal dengan komedi hitam, ketika The Locust cenderung ke arah kolaj satiria, yang terhutang budi kepada kaedah cut-up William S. Burroughs.
Prekursor
Adegan grindcore awal bergantung kepada rangkaian pengeluaran antarabangsa seperti perdagangan pita dan DIY. Yang paling diakui prekursor bunyi grindcore adalah Siege, kumpulan hardcore punk, dan Repulsion, kumpulan death metal yang terawal. Kumpulan Siege, dari Weymouth, Massachusetts, dipengaruhi oleh muzik klasik hardcore punk dari Amerika (Minor Threat, Black Flag, Void) dan kumpulan-kumpulan dari Britain seperti Discharge, Venom dan Motörhead. Matlamat Siege adalah halaju maksimum: "Kami akan mendengar punk yang paling cepat dan kumpulan hardcore kita dapat mencari dan berkata, 'Baiklah, kami perlu sengaja menulis sesuatu yang lebih cepat daripada mereka", pemain dram Robert Williams dipanggil semula.
Repulsion, dari Flint, Michigan, dinamakan kumpulan-kumpulan street punk seperti Discharge dan Charged GBH, crossover thrash seperti Dirty Rotten Imbeciles dan Corrosion of Conformity, thrash metal seperti Slayer, Metallica, Celtic frost, Sodom dan Venom, death metal (Possessed), hardcore punk, seperti Black Flag, dan hard rock yang terdahulu, sebagai inspirasi. Kumpulan itu sering dikreditkan dengan mencipta blast beeat grind yang klasik (dimainkan di 190 bpm), serta nada bes yang tersendiri.Shane Embury, khususnya, menyokong band ini sebagai asal-usul inovasi kemudian Napalm Death ini. Kevin Sharp dari Brutal Truth mengisytiharkan bahawa "Horrified adalah dan masih merupakan core yang menentukan apa yang menjadi kepada grind; campuran hardcore punk yang agak sempurna dengan logam keganasan, kelajuan dan herotan."
Kumpulan-kumpulan lain dalam arena grindcore British, seperti Heresy dan Unseen Terror, telah menekankan pengaruh Amerika hardcore punk, termasuk Septic Death, begitu juga D-beat di Sweden. Sore Throat menyebut Discharge, Disorder, dan pelbagai D-beat dari Eropah dan kumpulan-kumpulan thrash metal, termasuk Hellhammer, dan -kumpulan kumpulan hardcore dari Amerika, seperti Poison Idea dan DRI. Hardcore dari Jepun, terutamanya GISM, juga disebut oleh beberapa gaya asal. Kumpulan utama lain yang diberikan oleh ahli-ahli semasa dan bekas Napalm Death sebagai pengaruh formatif termasuk Discharge, Amebix, Throbbing Gristle, dan yang dinyatakan di atas Dirty Rotten Imbeciles. Post-punk, seperti Killing Joke dan Joy Division, juga dinamakan mempengaruhi awal Napalm Death.
0 comments :
Post a Comment