Thursday 4 May 2017

Tip Menulis Lirik Lagu




Adakah anda suka membuat lagu?

Membuat lagu adalah hobi yang menyeronokkan. Selain itu, anda juga boleh mendapat pendapatan dari lagu-lagu yang anda tulis. Sudahlah senang, dibayar pula!

Tapi, banyak penulis lagu yang tidak tahu cara membuat lagu. Banyak yang bingung kalau mula menulis lagu harus darimana? Harus dari lirik, atau melodi?

Supaya anda tidak bingung lagi, berikut saya kongsikan cara membuat lagu.

Tips cara membuat lagu

1. Pilih tema yang sesuai untuk anda

Lagu yang bagus berawal dari tema lagu yang bagus. Masing-masing tema punya jodohnya.

Contohnya, tema cinta remaja sesuai dinyanyikan kalau anda artis solo atau band Pop. Tema lain seperti masalah sosial atau persekitaran sesuai dinyanyikan kalau anda mempunyai band Rock atau Rakyat.

2. Tulis lirik yang menceritakan tema anda

Setelah memilih tema, selanjutnya anda mula mencari liriknya. Saya cadangkan liriknya sesuai dengan emosi lagu anda. Kalau tema lagunya punya emosi ceria, tulislah lirik yang ceria. Sebaliknya, kalau tema lagunya sedih atau murung, tulislah lirik yang sama.

Cara membuat lagu yang menyentuh adalah dengan menulis lirik-lirik yang emosinya sesuai tema.

3. Cari melodi yang pas dengan lirik anda

Biasanya, setiap kata dalam bahasa melayu sudah mempunyai "melodi" nya semula jadi. Cuba anda ucapkan lirik yang sudah anda tulis secara lantang. Sambil begitu, cuba anda dengar bagaimana irama semulajadi dari lirik yang anda ucapkan, dan seperti apa gelombang melodi yang sudah ada di dalamnya.

Melodi yang bagus adalah melodi yang mengikuti bentuk bahasa semulajadi liriknya.

4. Buat progresi kord untuk mengiringi melodi

Apa untungnya menulis lirik dan melodi dulu, baru kord? Untungnya adalah anda boleh mendapat melodi yang lebih unik dan lebih hidup. Biasanya kalau orang mula membuat lagu dari kordnya dulu, melodinya boleh mati atau kaku kerana terpaksa ikut kord.

Perkembangan kord yang anda tulis sebaiknya dipertahankan simpel. Kord yang simpel dipadu dengan melodi yang unik adalah salah satu rahsia cara membuat lagu yang bagus.

5. Tambah fills supaya lagu anda lebih berisi

Selain lirik, melodi, dan kord, anda juga perlu menambah fills atau isian. Tanpa isian ini, lagu anda boleh terdengar kurang berisi atau garing.

Cara membuat lagu dengan menambah fills adalah dengan menambah instrumen lain. Contohnya, kalau anda menulis lagu di gitar, cuba tambahkan bahagian piano. Atau boleh juga anda tambahkan backing vocal supaya vokalnya lebih ramai.


0 comments :

Post a Comment