Thursday 4 May 2017

Apa Itu Tarian Pogo?




Pogo (Pogo Dance) adalah sebuah tarian yang dibawakan dengan berlompat-lompat naik-turun, baik di tempat maupun dengan berpindah-pindah. Tarian tersebut mendapat namanya dari persamaannya dengan penggunaan tongkat pogo, di mana seseorang membuat kaku tubuh dan tangannya, dan merapatkan kedua kakinya, lalu berlompat naik-turun. Pogo utamanya ditemui pada budaya punk rock dan merupakan pendahulu dari moshing.

Langkah-langkah dasar pogo membolehkan adanya tafsiran yang berbeza-beza, bahkan beberapa cenderung kasar. Pelaku pogo mempunyai pilihan untuk:
- Membuat kaku tubuh, atau meronta-rontakan tubuh
- Menahan kedua tangan di samping badan, atau ramai masih lagi menghentakkan tangan
- Merapatkan kedua-dua kaki, atau menendang-nendangkan kaki
- Melompat naik-turun di tempat, melompat-lompat ke segala arah, atau berputar-putar di udara.

Kadang-kadang penari pogo sengaja saling berlanggar, namun hal tersebut tidak selalu menjadi bahagian dari pogo. Bagi orang awam, mungkin akan terkesan seperti penari pogo saling bergaduh. Kadang-kadang bahkan ada penari yang cedera ketika melakukan pogo. Namun pada umumnya pogo dipandang sebagai sesuatu yang seronok dan bukan sebuah pergaduhan.

Asal mula pogo tidak diketahui. Pada filem "The Filth and The Fury", pangkalan kumpulan band Sex Pistols, Sid Vicious, mengaku bahawa dia mencipta pogo pada sekitar tahun 1976 pada acara-acara punk di awal kebangkitan Punk London. Vicious mencipta pogo sebagai cara untuk menghina para penonton persembahan Sex Pistols yang bukan sebahagian daripada gerakan punk. Terlepas dari kebenarannya, pogo kemudian dengan cepat menjadi erat kaitannya dengan budaya punk rock.

Shane MacGowan, personal band punk The Pogues sekaligus salah satu pengikut awal muzik punk, juga mengakui Vicious sebagai penemu pogo, di mana sebuah poncho kulit yang dipakai oleh Vicious pada gigs tidak membolehkan gerakan apapun kecuali melompat naik-turun.

Pada buku autobiografi berjudul "Clothes, Music, Boys", Viv Albertine, anggota kumpulan punk The Slits, menyampaikan bahawa pogo diilhamkan daripada cara Vicious melompat-lompat ketika bermain Saxophone.

Ketika hardcore punk yang lebih agresif muncul pada awal tahun 1980-an, tarian menjadi semakin keras, dan pogo berkembang menjadi moshing dan slam dancing, di mana para penari berlarian dan berlompatan, dengan sengaja saling mendorong dan saling bertabrakan satu sama lain. Gerakan itu dikenali dengan istilah "wall of death". Risiko cedera pada kedua-dua tarian tersebut jauh lebih tinggi berbanding pogo.

Disaat kebanyakan pelakunya menganggap pogo dance sangatlah menyenangkan, disisi lain gaya gerakan semacam itu jelas sangat tidak menyenangkan bagi orang lain. Hal ini disebabkan oleh risiko benturan fizikal yang keras dan menyebabkan luka-luka yang parah. Tidak jarang penonton yang kepalanya bocor, pelipisnya pemedih mata atau hidungnya patah gara-gara melakukan pogo dance.

Kerana alasan itulah, banyak pemuzik dan pemerhati muzik punk dan hardcore yang anti dengan gerakan pogo dance atau sebagainya (seperti mosh pit, stage diving, slam dance, dll). Sebut sahaja fugazi dan JOYCE MANOR yang berani memarahi penonton yang nekad melakukan moshing di konsert mereka.



Kini sesiapa sahaja boleh memilih sekarang, mahu cedera ketika konsert, atau fokus menikmati mesej-mesej yang disampaikan band ketika konsert.


0 comments :

Post a Comment