Tuesday 16 May 2017

Teknik Vokal SCREAM dan GROWL



Vokal Scream dan Growl


Suara atau yang akrab kita sebut dengan vokal, dalam bermain muzik atau band sangantlah penting, kerana vokal di tempatkan sebagai objek yang pundamental dalam berkarya. Dan sebenarnya berlatih memainkan karakter vokal ini sangatlah susah dan memerlukan kewaspadaan dalam berlatihnya, kerana bagaimanapun karakter vokal scream ini bergantung dari kerongkong tekak yang setiapkali dalam perbait atau kata kita harus mengeluarkan suara itu, saya memakai cara secara userfriendly saja, yang boleh kita lakukan pada kegiatan sehari-hari baik di rumah atau di tempat yang sepi, yang sekurang-kurangnya jauh dari keramaian orang untk melatihnya, kerana vokal scream seperti yang anda sudah tahu mempunyai watak hardvoice, sekurang-kurangnya kita boleh menjaga situasi yang ada pada alam sekitar, gunakan persekitaran sebagai wadah kamu konsert band yang mesra dan dan penuh energy.
Karakter vokal scream ini ada yang menggunakan teknik vibrato (suara getar) yg paling penting, untuk vocal ini apa cukup dengan hanya menaik-turunkan pitch nada, berlatih dari nada yang pelan-pelan tetapi tidak mengurangkan watak Scream yang ada walaupun pelan-pelan hingga jadi cepat secara automatik bergetarnya,
Hirup udara sedikit demi sedikit dengan teknik scream
ada lagi teknik2 vibra lain yg gua prnah dgr, sperti misalnya: katanya dengan "permainan nafas"?
atau ada lagi, katanya dengan "permainan lidah & gerak mulut"?
bahkan katanya banyak yg "malsuin vibra" di pop / rock ya? ...

Cara Alternatif untuk memperindah suara Scream di antaranya dengan ramuan:
1. Jangan merokok
2. minum air embun yang sudah di simpan untuk beberapa hari disimpan dan minum di pagi hari
3. minum serat oren
4. air serbat, atau wedang asem
5. mimi wedang bandrek (halia)
Cara natural:
1. Sering berlatih Suara band batu (scream) min 2jam
2. Atur pernafasan untuk keluar masukan 8jam dalam 1hr

UNSUR-UNSUR TEKNIK VOCAL:
1. Artikulasi, adalah cara pengucapan kata demi kata yang baik dan jelas.
2. Pernafasan adalah usaha untuk menghirup udara sebanyak-banyaknya, kemudian disimpan, dan dikeluarkan sedikit demi sedikit sesuai dengan keperluan.
Pernafasan di bahagi kepada tiga jenis, iaitu:
Pernafasan Dada: sesuai untuk nada-nada rendah, penyanyi mudah lelah.
Pernafasan Perut: udara cepat habis, kurang sesuai digunakan dalam menyanyi, kerana akan cepat lelah.
Pernafasan Diafragma: adalah pernafasan yang paling sesuai digunakan untuk menyanyi, kerana udara yang digunakan akan mudah diatur pemakaiannya, mempunyai power dan kestabilan vocal yang baik.
1. Phrasering adalah: Peraturan pemenggalan kalimat yang baik dan benar sehingga mudah difahami dan sesuai dengan kaedah-kaedah yang berlaku.
2. Sikap Badan: adalah kedudukan badan ketika seseorang sedang nyanyi, boleh sambil duduk, atau berdiri, yang penting saluran pernafasan jangan sampai terganggu.
3. Resonansi adalah: usaha untuk memperindah suara dengan mefungsikan rongga-rongga udara yang turut bervibrasi / bergetar disekitar mulut dan tekak.
4. Vibrato adalah: Usaha untuk memperindah sebuah lagu dengan cara memberi gelombang / suara yang bergetar teratur, biasanya di terapkan di setiap akhir sebuah kalimat lagu.
5. Improvisasi adalah usaha mencantikkan lagu dengan mengubah / menambah sebahagian melodi lagu dengan profesional, tanpa mengubah melodi.
6. Intonasi adalah tinggi rendahnya suatu nada yang harus dicapai dengan tepat.

Syarat-syarat terbentuknya Intonasi yang baik:
Pendengaran yang baik
kawalan pernafasan
Rasa musical.

NADA adalah bunyi yang mempunyai getaran teratur setiap detiknya.
SIFAT NADA ADA 4 (EMPAT):
1. Fitch iaitu ketepatan liputan nada.
2. DURASI iaitu lamanya sebuah nada harus dibunyikan
3. INTENSITAS NADA iaitu keras, lembutnya nada yang harus dibunyikan.
4. TIMBRE iaitu warna suara yang berbeza tiap-tiap orang.

AMBITUS SUARA adalah luas wilayah nada yang mampu dicapai oleh seseorang.
Seorang penyanyi professional harus mampu menjangkau nada-nada dari yang paling rendah sampai yang paling tinggi sesuai dengan kemampuannya.
CRESCENDO adalah suara pelan beransur-ansur keras.
DESCRESCENDO adalah suara keras beransur-ansur perlahan.
STACATO adalah suara dalam bernyanyi yang terpatah-patah.

SUARA MANUSIA DIBAGI 3 (TIGA):
1. Suara Wanita Dewasa;
Soprano (suara tinggi wanita)
Messo Soprano (suara sedang wanita)
Alto (suara rendah wanita)
2. Suara Lelaki Dewasa:
Tenor (suara tinggi lelaki)
Bariton (suara sedang lelaki)
Bas (suara rendah lelaki)
3. Suara kanak-kanak:
tinggi
Rendah.

TANGGA NADA diatonis adalah rangkaian 7 (tujuh) buah nada dalam satu oktaf yang mempunyai susunan tinggi nada yang teratur.
Tangga Nada diatonis Mayor adalah tangga Nada yang mempunyai jarak antar nadanya 1 (satu) dan ½ (setengah).
Ciri-ciri Tangga nada diatonis Minor:
1. Kurang bersemangat.
2. Bersifat sedih
3. Biasanya bermula dan diakhiri dengan nada La = A
4. Mempunyai pola selang: 1, ½, 1, 1, ½, 1, 1.

TANGGA NADA kromatis adalah tangga nada yang mempunyai jarak antara nadanya hanya ½. Contoh: C - Cis - D - Dis- E - F - Fis - G - Gis - A - Ais - B
TANGGA NADA ENHARMNONIS adalah rangkaian tangga nada yang mempunyai nama dan letak yang berbeza, tetapi mempunyai tinggi nada yang sama.
Contoh: Nada Ais-Bes, Cis-Dis, Gis-As, Dis-Es, Fis-Ges.
APRESIASI iaitu Totalitas kegiatan yang meliputi penglihatan, pengamatan, penilaian, dan penghargaan terhadap suatu karya seni.
Birama adalah ketukan tetap yang berulang-ulang pada sebuah lagu. Contoh birama:
2/4, 3/4, 4/4, 6/8

PADUAN SUARA adalah Pembentangan muzik vocal yang terdiri dri 15 orang atau lebih yang menggabungkan pelbagai warna suara menjadi satu kesatuan yang utuh dan boleh menampakan jiwa lagu yang dibawakan.
JENIS-JENIS PADUAN SUARA:
1. Paduan Suara UNISONO iaitu Paduan suara dengan menggunakan satu suara.
2. Paduan Suara 2 suara sejenis, yaitu paduan suara yang menggunakan 2 suara manusia yang sejenis, contoh: Suara sejenis Wanita, Suara sejenis Lelaki, Suara sejenis anak-anak.
3. Paduan Suara 3 sejenis S - S - A, iaitu paduan suara sejenis dengan menggunakan suara Soprano 1, Sopran 2, dan Alto.
4. Paduan Suara 3 suara Campuran S - A - B, iaitu paduan suara yang menggunakan 3 suara campuran, contoh: Soprano, Alto Bass.
5. Paduan suara 3 sejenis T- T - B, iaitu paduan suara 3 suara sejenis lelaki dengan suara Tenor 1, Tenor 2, Bass.
6. Paduan Suara 4 suara Campuran, iaitu paduan suara yang mengguanakan suara campuran lelaki dan wanita, dengan suara S - A - T - B. Soprano, Alto, Tenor, Bass.

Dirigen / CONDUCTOR adalah orang yang memimpin Paduan Suara.
Syarat-syarat seorang Dirigen / Conductor yang baik:
1. mempunyai sifat kepimpinan
2. mempunyai ketahanan jasmani yang tangguh
3. sebaiknya sihat jasmani dan rohani
4. bersimpati
5. menguasai cara latihan yang berkesan
6. mempunyai daya imaginasi yang baik
7. mempunyai pengetahuan, kemahiran, dan kemampuan bermain muzik.

TANDA DINAMIK adalah tanda utuk menyatakan keras, lembutnya sebuah lagu yang dinyanyikan.
Contoh-contoh Tanda Dinamik:
1. f: forte = keras
2. ff: fortissimo = sangat keras
3. fff: fortissimo assai = sekeras mungkin
4. mf: Mezzo forte = setemgah keras
5. fp: forte piano = bermula dengan keras dan diikuti lembut
6. p: piano = lembut
7. pp: pianissimo = sangat lembut
8. ppp: pianissimo possibile = selembut mungkin
9. mp: Mezzo piano = setengah lembut

PERUBAHAN TANDA DINAMIKA:
- Diminuendo (dim): melembut
- Perdendosi: melembut sampai hilang
- Smorzzande: sedikit demi sedikit hilang
- Calando: mengurangkan keras
- Poco a poco: sedikit demi sedikit / lambat laun
- Cresscendo: beransur-ansur keras
- Decrsescendo: beransur-ansur lembut

TANDA TEMPO adalah tanda yang digunakan untuk menunjukan cepat atau lambatnya sebuah lagu yang perlu dinyanyikan.
A.TANDA TEMPO CEPAT:
1. Allegro: cepat
2. Allegratto: agak cepat
3. Allegrissimo: lebih cepat
4. Presto: cepat sekali
5. Presstissimo: secepat-cepatnya
6. Vivase: cepat dan girang

B. TANDA TEMPO SEDANG:
1. Moderato: sedang
2. Allegro moderato: cepatnya sedang
3. Andante: perlahan-lahan
4. Andantino: kurang cepat

C. TANDA TEMPO LAMBAT:
1. Largo: lambat
2. Largissimo: lebih lambat
3. Largeto: agak lambat
4. Adagio: sangat lambat penuh perasaan
5. Grave: sangat lambat sedih
6. Lento: sangat lambat berhubung-hubungan.

0 comments :

Post a Comment