Wednesday 26 April 2017

Definisi Moshing





Moshing, atau yang sering juga disebut slamdancing, adalah sebuah gaya menari dimana pelakunya saling mendorong atau melanggar satu sama lain.Hal ini biasanya berkaitan dengan genre muzik yang agresif, kasar atau batu, seperti punk dan beberapa cabang muzik metal.Hal ini terutama dilakukan saat konsert, walaupun boleh juga dilakukan pada rakaman sahaja.


Circle pit, gerakan berputar-putar ditengah kerumunan penonton. (Sumber: http://ametalstateofmind.com/)


Banyak variasi dari gerakan moshing, dan ia boleh dilakukan sendirian mahupun berkelompok. Moshing biasanya dilakukan dengan membentuk di sebuah lubang ditengah kerumunan penonton (oleh karenanya kadang-kadang disebut juga 'mosh pit') dan dimaksudkan suasana bisa lebih bersemangat dan seluruh tubuh boleh terlibat.
Variasi dalam mosh tradisional termasuk gerakan 'pogo', 'circle pit' (berputar-putar membentuk lingkaran ditengah kerumunan penonton) dan yang lebih ekstrim adalah 'wall of death' (alias dinding kematian, yang dilakukan dengan cara melanggar badan antara penonton yang satu dengan lain).

wall of death, melanggar tubuh kepada penonton lain.


Biasanya moshpit dilakukan di kawasan di pusat dari orang ramai, umumnya lebih dekat dengan pentas. Banyak orang mengaku melakukan gerakan-gerakan ini sebagai bentuk ekspresi terhadap muzik yang sedang dimainkan.

Cikal Bakal Moshing
Istilah "Mosh" berasal dari scene hardcore pada era awal 1980-an di Washington DC. Pada saat itu, gaya menari sering kali disebutkan pada fanzine-fanzine dengan sebutan "mash", tapi pengucapannya lebih terdengar seperti mengucapkan "mosh". Ditambah lagi band hardcore kulit hitam, Bad Brains, pada tahun 1982 merilis lagu berjudul "Jumlah Mash" yang di dalamnya terdapat kalimat "put moshing on the map". Sejak itu moshing menjadi popular dikenali oleh kalangan scene hardcore dan punk.
Di pertengahan tahun 80-an, band thrash metal Anthrax juga menggunakan istilah ini untuk lagunya yang berjudul "Caught in a Mosh" disaat istilah itu sudah mula dikenali di kalangan scene hardcore dan menggelepar.

gerakan pogo, seperti gestur berlari


Kritik terhadap moshing
Walaupun moshing sudah menjadi 'tradisi' di konsert-konsert muzik rock, namun tidak lepas dari kritik. Banyak juga hal-hal negatif yang boleh berlaku secara fatal jika tradisi moshing ini dilakukan. Diantaranya adalah:
Pertama, Moshing menyebabkan diri sendiri dan penonton lain terluka. Sudah tak terhitung jumlahnya, hampir setiap ada konsert muzik rock selalu ada yang terluka gara-gara moshing. Tentu ini merugikan diri sendiri dan penonton lain yang tidak ingin terlibat dalam gerakan itu.

Terluka kerana moshing. (Sumber: http://www.debate.org/)


Kedua, moshing juga boleh menyebabkan kematian. Tidak sedikit pecinta muzik punk, hardcore, atau metal yang mengalami luka berat dan berakhir pada kematian gara-gara moshpit. Jika yang terluka adalah bahagian kepala, dan mengalami benturan yang keras, boleh menyebabakan gegar otak dan pada stadium tertentu akan menyebabkan kematian.
Tentu kedua akibat diatas tidak cukup untuk menggambarkan betapa moshing adalah hal yang lebih banyak negatifnya daripada positifnya. Masih banyak hal-hal lain yang merugikan yang belum dibincangkan dalam tulisan ringkas ini. Termasuk kerugian kita untuk menghamburkan wang membeli tiket mahal untuk menonton konsert tertentu, kemudian kita malah sibuk sendiri dengan slamdancing / moshing tanpa memperhatikan bagaimana permainan band yang kita tonton. Kan lucu kalau band yang seharusnya kita tonton malah kita cuekin? hehe


sumber :  konterkultur.com


0 comments :

Post a Comment