Friday 28 April 2017

BIOGRAFI: Slipknot





Slipknot dipandang sebagai pelopor New Wave of American Heavy Metal. Muzik dan lirik mereka dipengaruhi oleh pelbagai gaya dan band, seperti misalnya hard rock dan band-band metal seperti: "Kiss", "Black Sabath", "Slayer", "Judas Priest", "Korn", "Metallica", "White zombie "," Led Zeppelin "dan" Beastie Boys ".

Slipknot juga dianggap sebagai band Nu Metal, tapi mereka menganggap muzik mereka jauh dari "Korn" maupun "Limp Bizkit". Slipknot terbentuk pada September 1995 oleh Anders Colsefni dan Shawn Crahan di Des Moines, Iowa. Pada masa itu mereka berdua adalah drummer (untuk sementara Anders mengambil posisi vocal), dan mereka ingin membentuk sebuah band baru dengan tambahan perkusi. Kemudian Anders mengajak Paul Gray yang ketika itu sedang berada di LA. Dengan kakitangan 3 orang mereka sudah menulis lagu "Slipknot" dan "Gently". Tapi akhirnya Shawn Crahan kewalahan juga. Mereka pun meminta bantuan Mantan pemain gitar "Body Pit", Donnie Steele dan Quan Nong (eks Heads On The Wall).

Kemudian mereka mulai berlatih di bawah nama "Meld", tapi hanya beberapa kali sesi latihan Quan Nong keluar kerana merasa tidak sealiran. Kemudian Paul mengajak Joey Jordison. Pada awalnya Joey enggan untuk bergabung dengan band ini. Tapi setelah dia melihat mereka latihan dan mendengar lagu-lagu mereka, Joey pun mula tertarik dan terus ikut sesi latihan ini. Hanya beberapa minit selepas Joey menyertai mereka sudah berjaya membuat beberapa lagu, termasuk:

"Killers Are Quiet", "Do Nothing Bitchslap", "Confessions", "Some Feel", "Part Of Me" dan "Tattered And Torn ".

Untuk posisi gitar yang kosong, mereka merekrut Josh Brainard (ahli utama bagi kumpulan Modifious) .Show pertama mereka adalah dua bulan selepas Josh menyertai (November 1995). Itu adalah satu-satunya show mereka bersama Donnie Steele. Mereka bermain di bawah nama "Pyg System and Meld" sebelum akhirnya semua anggota bersetuju dengan nama "Slipknot".

Mengenai kostum dan topeng masing-masing anggota (kecuali Donnie) .selama pasca produksi projek pertama mereka, "Mate, Feed, Kill, Repeat" (MFKR) terjadi perubahan besar dalam Sipknot. Donnie Steele keluar dan di gantikan oleh Craig Jones, rakan Joey.

Di "Modifious". Kemudian Mick Thomson (bekas anggota "Body Pit") masuk dan beralih Craig Jones ke sampler. MFKR selesai pada akhir Oktober 1996 dan dihantar ke banyak orang, salah satunya adalah Sophia dari sebuah stesen radio tempatan KKDM. Sophia sangat menyukai band baru ini dan memasukkannya dalam sebuah festival band yang di adakan oleh radio ini. Dalam festival ini Slipknot berjaya mengalahkan "Stone Sour", "Maelstrom" dan "Black Caesar". Sophia menjadi pengurus pertama Slipknot, kerana kecintaannya pada band ini.

Tak lama kemudian Joey, Shawn dan Mick memaksa Corey Taylor, personil band saingan, "Stone Sour" untuk bergabung dengan Slipknot. Dan lagu pertama yang di tulis Corey bersama Slipknot adalah "Me Inside". Penglibatan Corey menyebabkan Anders kembali memegang perkusi dan backing vocal. Lalu pada show seterusnya Anders mengundurkan diri. Kemudian Greg welts masuk menggantikan Anders.

Februari 1998, produser Ross Robinson menawarkan untuk menghasilkan album Slipknot. Segera sesudah itu, mereka merekrut DJ Sid Wilson. Slipknot menandatangani kontrak awam dengan Roadrunner Records pada 8 Julai 1998. Tapi dua hari sebelum mereka memecat Greg Welt. Dan mereka menolak untuk memberikan penjelasan mengenai hal ini. Kemudian kedudukan Greg di gantikan oleh Chris Fehn sebelum mereka berangkat ke Malibu, California untuk rakaman album debut mereka pada September 1998.

Saat kembali ke Des Moines untuk percutian Krismas, Josh mengundurkan diri dari band kerana merasa tidak senang dalam band itu. Kemudian Slipknot Merekrut James Root dan kembali ke Malibu untuk meneruskan proses rakaman. Akhirnya debut album pertama "Slipknot" selesai dan dibebaskan pada 29 Jun 1999. Pada awal tahun 2000 album ini mendapat platinum. Album kedua, Iowa dikeluarkan pada 28 Ogos 2001.

Kerana konflik antara anggota, Slipknot hiatus pada pertengahan tahun 2002. Selain itu beberapa anggota juga sibuk dengan projek sampingan masing-masing. Corey Taylor dan James Root berusaha menghidupkan kembali bandnya, "Stone Sour". Joey Jordison membentuk band baru, "Murderdolls". Shawn Crahan membentuk "To My Surprise". DJ Sid Wilson bersolo kerjaya sebagai DJ Starscream. Pada masa itu masa depan Slipknot tidak jelas dan ada spekulasi sama ada mereka sudah bubar dan kemungkinan album ketiga.

Setelah beberapa kelewatan, album ketiga "Vol 3: The Subliminal Verses" dikeluarkan pada 24 Mei 2004. Album ini menghasilkan empat singles diantaranya: "Dualiti", "Vermillion", "Before I Forget" dan "The Nameless". Pada tahun 2006, untuk kedua kalinya mereka hiatus. Corey dan James kembali pada "Stone Sour". Joey disibukkan oleh pelancongan dengan beberapa band dan rakaman album ketiga "3 Inches Of Blood 's" iaitu "Fire Up The Blades". Shawn mendirikan "Dirty Little Rabbits" dan Sid kembali sebagai DJ Starscream lagi. Album keempat "All Hope Is Gone" dikeluarkan pada 20 Ogos 2008. Menghasilkan empat single, "Psychosocial", "Dead Memories", "Sulfur" dan "Snuff". Pada 9 September 2009 edisi khas peringatan 10 tahun debut album "Slipknot" dikeluarkan. Tapi sayangnya, lagi-lagi band ini hiatus. Corey mendirikan "Junk Beer Kidnap Band" dan kembali ke "Stone Sour" bersama James. Shawn terus sibuk dengan "Dirty Little Rabbits". Joey kembali dengan "Murderdolls" dan menjadi drummer tetap yang baru untuk "Rob Zombie". Chris Fehn Menjadi bassist untuk band metalcore "Will Haven". Dan Dj Sid menubuhkan band "Sid". Pada tahun 2010, bassist Paul Gray merancang lawatan dengan super kumpulan "Hail!", Tetapi pada 24 Mei 2010 dia di dapati tewas kerana over dos morfin dan fentanyl di sebuah bilik hotel di Urbandale, Iowa.

Kakitangan Slipknot:
Sid Wilson (DJ, turntables)
Joey Jordison (drums)
Chris Fehn (percussions)
James Root (guitars)
Craig Jones (sampling)
Shawn Crahan (percussions)
Mick Thomson (guitars)
Corey Taylor (vocals)

Mantan Personal:
Donnie Steele (guitars)
Anders Colsefni (vocals, percussions)
Greg welts (percussions)
Josh Brainard (guitars)
Paul Gray (bass)

Album:
Mate Feed Kill Repeat (1996)
Slipknot - Self tittled (1999)
Iowa (2001)
Vol 3: The Subliminal Verses (2004)
9.0 Live (2005)
All Hope Is Gone (2008)
Slipknot - 10th Anniversary Edition (2009)



Slipknot - Psychosocial


0 comments :

Post a Comment