Thursday 4 May 2017

BIOGRAFI: Avenged Sevenfold





Avenged Sevenfold adalah kumpulan band rock asal Amerika Syarikat. Avenged Sevenfold dibentuk tahun 1999 di Huntington Beach, California. Pada masa ini, Avenged Sevenfold terdiri daripada Matt Shadows sebagai vokalis, Zacky Vengeance sebagai gitar rhythm, Synyster Gates sebagai pemain gitar, Johnny Christ sebagai bassis dan Arin Ilejay sebagai drummer. Avenged Sevenfold membawakan genre muzik heavy metal dan hard rock, setelah sebelumnya sempat popular dengan muzik metalcore. Sebelum Arin Ilejay, posisi drummer sempat lama diduduki oleh James Sullivan alias The Rev. Namun pada tahun 2009, The Rev meninggal kerana overdosis sehingga kini posisi drummer digantikan oleh Arin Ilejay. Pada masa ini Avenged Sevenfold telah mengeluarkan 6 album studio dan menjual lebih daripada 8 juta keping album di seluruh dunia.

Avenged Sevenfold merilis album sulungnya pada tahun 2001 dengan judul Sounding the Seventh Trumpet. Nama Avenged Sevenfold sendiri biasa disebut dengan sebutan A7X. Setelah itu tahun 2003 Waking the Fallen dikeluarkan sebagai album kedua. Dua album pertama Avenged Sevenfold boleh dibilang tidak terlalu berjaya, kerana dikeluarkan dari label rakaman kecil.

Baru setelah berpindah ke label rakaman yang lebih besar, Avenged Sevenfold lebih dikenali terutama selepas merilis album ketiga, City of Evil di tahun 2005. Di tahun 2006, Avenged Sevenfold berjaya menyabet penghargaan Best New Artist pada ajang MTV Music Awards.

Album self-titled Avenged Sevenfold dikeluarkan tahun 2007. Album ini mengandungi lagu lagu popular Avenged Sevenfold seperti Dear God, A Little Piece of Heaven, Almost Easy dan Afterlife. Di tahun 2009, drummer James 'The Rev' Sullivan meninggal setelah berlebihan. Kedudukannya digantikan sementara oleh drummer Dream Theater, Mike Portnoy untuk rakaman album kelima, Nightmare di tahun 2010. Setelah itu posisi drummer berpindah lagi ke Arin Ilejay. Album studio keenam Avenged Sevenfold dikeluarkan tahun 2013 dengan judul Hail to the King yang terus menduduki kedudukan satu US Billboard 200.

Hingga kini, Avenged Sevenfold telah mengeluarkan 6 album studio dan 2 album live. Avenged Sevenfold juga mempunyai banyak peminat dan peminat di Malaysia. Hal ini menjadikan A7X sebagai salah satu band hard rock dan heavy metal yang paling popular di dunia.



Avenged Sevenfold - A Little Piece Of Heaven


0 comments :

Post a Comment