Thursday 4 May 2017

BIOGRAFI: Metallica




Metallica merupakan kumpulan band asal Amerika Syarikat yang beraliran heavy metal. Metallica pertama dibentuk di tahun 1981 di Los Angeles, California, Amerika. Pada masa ini, Metallica terdiri daripada James Hetfield (vokal dan gitar), Kirk Hammet (gitar), Lars Ulrich (drum) dan Robert Trujillo (bass), yang baru menyertai di tahun 2003. Metallica membawakan lagu-lagu bergenre heavy metal dan juga trash metal. Metallica pun disebut sebagai salah satu band penemu muzik trash metal, bersama dengan band lain seperti Megadeth, Slayer dan Anthrax. Keempat band ini sering disebut sebagai big four of thrash metal. Kebetulan keempatnya pertama wujud di era 1980-an yang merupakan awal muzik trash metal dan underground.

Metallica dibentuk di tahun 1981 dengan nama awal The Young of Metal Attack. Namun nama itu kemudian diubah menjadi Metallica yang merupakan gabungan dua perkataan, Metal dan Vodka. Nama ini sendiri sebenarnya adalah nama yang dicadangkan untuk sebuah majalah muzik oleh Lars Ulrich. Metallica lalu mengeluarkan album sulungnya berjudul Kill 'Em All di tahun 1983. Empat album pertama Metallica pun menuai kejayaan dan dipuji kerana membawakan muzik heavy metal dan underground yang kental. Album ketiga Metallica yang berjudul Master of Puppets (1986) ditakrifkan sebagai album trash metal paling berpengaruh sepanjang masa.

Namun selepas empat album pertama, Metallica melebarkan gaya bermusiknya dan lebih mencocokkan ke pasaran muzik pada masa itu. Oleh kerana itu, banyak lagu-lagu Metallica yang lebih soft dan tidak terlalu keras, tidak seperti empat album pertama. Meski begitu Metallica tidak kehilangan ciri khas sebagai band heavy metal.

Album kelima mereka yang juga diberi nama Metallica (1991) mampu terjual 16 juta kopi hanya di Amerika sahaja. Hal ini menjadikan album tersebut sebagai album dengan jualan tertinggi sejak era SoundScan (penemuan yang digunakan untuk mengesan jumlah jualan album muzik). Album tersebut juga banyak menghasilkan lagu terbaik Metallica, seperti Enter Sandman, The Unforgiven, Nothing Else Matters dan Sad But True. Di era 2000-an Metallica menerbitkan dua album. Album terakhir Metallica berjudul Death Magnetic dikeluarkan pada tahun 2008 lalu.

Hingga kini, Metallica telah mengeluarkan 9 album studio dan 4 album live. Metallica juga banyak mendapat penghargaan, termasuk 9 kali Grammy Awards. Metallica juga menjadi kumpulan band pertama yang 5 albumnya secara berturut-turut menerajui tangga Billboard 200 di minggu pertamanya. Metallica menjadi salah satu band yang paling berjaya secara komersial sepanjang masa, dengan jumlah jualan mencapai lebih dari 110 juta di seluruh dunia. Tak heran jika Metallica layak disebut sebagai salah satu band yang paling berpengaruh di dunia.



Metallica - Frantic

0 comments :

Post a Comment