Wednesday 10 May 2017

BIOGRAFI: System Of A Down



System of a Down (SOAD) adalah sebuah band beraliran metal yang berasal dari Amerika Syarikat. Pada dasarnya aliran muzik mereka adalah metal, tapi lagu-lagu mereka mempunyai banyak variasi muzikal. Gaya muzik SOAD sebenarnya agak sama seperti band metal lain di era akhir 90-an. Cirinya adalah mempunyai gaya perpaduan antara underground muzik metal dan muzik alternative rock. Mujurlah gaya neo-gothic alternative metal mereka berjaya diterima banyak orang dengan campuran ska, punk, ballads, hingga muzik timur tengah.

Muzik SOAD sangat original dan banyak pemerhati muzik mengatakan SOAD telah mencipta aliran muzik sendiri yang unik, keras, tapi enak didengar.
SOAD terdiri dari 4 kakitangan, keempatnya berasal dari Armenia, tetapi mereka tinggal di Amerika Syarikat. Mereka adalah Serj Tankian (vokal, keyboard), Daron Malakian (gitar, vokal), John Dolmayan (drum), dan Shavo Odadjian (bass). Sebelum ini, band ini bernama SOIL, dan berubah nama menjadi SOAD selepas John masuk menggantikan drummer sebelumnya. Serj dan Daron membentuk SOAD di wilayah selatan California pada pertengahan 90-an. Kemasyhuran mereka melalui promosi word of mouth rupanya cukup untuk menarik perhatian Columbia Records untuk mengugut mereka. Di tahun 1998 mereka merilis album perdana dan langsung tour dengar Slayer dan Ozzfest. Berkat tour itu, mereka mendapatkan predikat gold.

Lagu-lagu mereka terutama terkenal selain kerana gayanya yang inovatif, dengan sentuhan muzik Armenia. Selain itu isi kandungannya juga mengandungi idea, pandangan-pandangan dan apa yang mereka rasakan.
SOAD di tangan produser Rick Rubin berjaya keluar dan menunjukkan dirinya ke dunia. SOAD bukan band yang dibentuk kerana industri. Mereka berempat memang dari asalnya sudah liar, sangar dan membentuk band yang menghipnotis dunia melalui gayanya. Muziknya sangat natural dan mengalir tanpa dibentuk-bentuk dan dituntut oleh kehendak pasaran. Justeru SOAD berjaya membuat pasaran menyukai bahkan menggilai muzik.
Bahkan melalui cengkok Armenia-nya itu menjadikan SOAD sebagai band yang tanpa tandingannya. Mereka sangat berjaya di AS yang terkenal sangat rasis. Di album Mezmerize, Rick Rubin memperhatikan detail-detail kelebihan masing-masing dari diri Serj, Shavo, Daron, dan John sehingga membentuk orkestrasi maha dahsyat melalui lagu-lagu yang tercipta.

Lagu-lagu SOAD, yang majoriti dicipta oleh Daron dan Serj, banyak mengusung masalah sosial, politik, dan kelestarian lingkungan. SOAD adalah salah satu band di Amerika Syarikat yang paling vokal menentang pencerobohan tentera AS ke Iraq dan Afghanistan. Bahkan SOAD membuat banyak lagu yang isinya membantah keras kerajaan AS pimpinan George Bush seperti lagu War, Chop Suey !, Soldier Side, Boom !!, BYOB, dll. Video Klip Boom dan BYOB menjadi video metal terbaik di MTV Music Awards 2004 dan 2005. BYOB (Bring Your Own Bomb) sangat jelas mengkritik Kerajaan AS dan sekutunya yang tidak berhenti membunuh orang yang tidak berdosa di Timur Tengah dan sangat jelas menyindir George Bush yang menggunakan nyawa para tentera AS demi kepentingan negara.


BIODATA PERSONAL BAND SYSTEM OF A DOWN

1.Serj Tankian



Nama Asli: Serj Tankian
Tempat Lahir: Beirut, Lebanon
Tarikh Lahir: 21 Ogos 1967
Pekerjaan: Pemuzik, penyanyi-penulis lagu, multi-instrumentalis, penerbit rakaman, penyair, aktivis politik

Serj Tankian sebagai anggota yang cukup menonjol, memaparkan idea-idea politiknya dalam lagu SOAD. Mulai daripada kempen pengenalan terhadap Genosid Armenia oleh kerajaan Turki yang terus mereka usung, sehingga masalah sosial-politik seperti konsumerisme, perang, globalisasi, persekitaran, dan kekerasan. Selain itu, mereka menulis lagu tentang perubahan atau transformasi pemikiran mereka.
Kompas pernah menulis artikel mengenai band ini dengan tajuk "Band Keras Anti Kekerasan". Pemikiran Serj cukup dipengaruhi oleh pemerhati politik kiri AS, Noam Chomsky. Serj Tankian bersama Tom Morello, bekas gitaris Rage Against The Machine mendirikan NGO Politik dengan nama Axis of Justice (nama NGO ini merupakan plesetan sarkastis dari salah satu pidato presiden AS yang menyebut 3 negara sebagai Axis of Evil).
Serj Tankian ternyata sangat peduli dengan genocide. Genocide ini adalah pemusnahan etnik, agama, atau kumpulan lain, contoh yang paling terkenal adalah genocide terhadap kaum Yahudi sebanyak 6 juta orang selama Perang Dunia II. Kenapa Serj Tankian keukeuh untuk menyokong perealisasian undang-undang ini?
Pada saat anggota lain sibuk persiapan untuk shooting video klip terbaru SOAD, Serj Tankian malah ikut demo di Chicago. Serj Tankian ternyata sudah membuat janji dengan datuknya yang berusia 17 tahun yang merupakan kebangsaan Armenia, kalau ia akan berusaha sekeras mungkin untuk meyakinkan ahli kongres, Dennis Hastert untuk merealisasikan Armenian Genocide Resolution. Perjuangan Serj Tankian untuk membuat resolusi ini diakui sudah bermula sejak tahun 2000.
Serj Tankian bergabung dengan ahli dari Armenian National Committe of America, Armenian Youth Federation dan organisasinya yang bernama Axis of Justice dalam sebuah demo besar-besaran untuk menguatkuasakan resolusi yang nantinya akan mengakui peristiwa pembunuhan kira-kira 1.5 juta warga Armenia sejak tahun 1915-1923.


2.Daron Malakian



Nama Asli: Daron Malakian
Tempat Lahir: Los Angeles, California, Amerika Syarikat
Tarikh Lahir: 18 Julai 1975
Pekerjaan: Pemuzik, penyanyi-penulis lagu, multi-instrumentalis, produser rakaman

Daron Malakian yang lahir di LA, California pada tarikh 18 Julai 1975 sudah mendengar lagu-lagu dari pemuzik-pemuzik besar seperti Van Halen, Iron Maiden, Judas Priest, Motley Crue, Ozzy Osbourne. Namun 6 tahun kemudian ia mulai merasa sreg setelah mendengar muzik-muzik trash dari band-band seperti Slayer. Dari sini kemudian Daron mulai banyak bermain muzik-muzik beraliran Metal. Kemudian pada saat berusia 17 tahun ia mula banyak mendengar muzik-muzik The Beatles. John Lennon menjadi influence terbesarnya dalam menulis lagu. Jika anda menyemak lirik-lirik lagu System of a Down, semuanya merupakan lirik-lirik bertema sosial, perang, dan kritikan terhadap kerajaan.

Nama Daron Malakian diakui oleh para penggila muzik-muzik Metal, terutama di kawasan LA. Bahkan beberapa waktu lalu ia menduduki tempat ke-4 dalam polling gitaris terbaik versi majalah Metal Edge Magazine. Hal tersebut memang masuk akal mengingat sulitnya muzik-muzik beraliran Metal menembus angka jualan yang hebat. Lebih-lebih lagi di Malaysia, mengusung penyelewengan tajam sangat kurang diminati pasaran, namun album terbaru SOAD bahkan boleh bertengger di kedudukan pertama puncak tangga-tangga lagu di beberapa media.


3.Shavo Odadjian



Nama Asli: Shavarsh S. Odadjian
Tempat Lahir: Yerevan, Armenia RSK
Tarikh Lahir: 22 April 1974
Pekerjaan: Pemuzik, penulis lagu, multi-instrumentalis, pengarah video muzik

Pada suatu hari, tepatnya pada waktu malam di Armenia ketika Shavo masih kecil dan ia sedang tidur tiba-tiba ada sebuah serangan roket dari pasukan negara Turki yang menghentam bilik tidurnya. Shavo pun bangun dari tidurnya dan ia melihat bahawa keadaan biliknya sudah hancur. Semenjak kejadian itu Shavo tidak berani lagi untuk tidur sendiri, akhirnya setalah kejadian itu orang tua Shavo langsung memutuskan untuk berpindah dari negara Armenia dan tinggal di Amerika. Shavo adalah seorang Bassist system of a down. Skill main bass yang dimiliki Shavo ternyata berbanding terbalik jika ia bermain gitar. Shavo sebenarnya lebih boleh dipercayai jika ia bermain gitar berbanding main bass. Selain itu Shavo adalah seorang director video clip juga. Dalam aksi panggung Shavo sering membakar rokok sambil bermain bass. Hobby Shavo lain adalah ia suka bermain skateboard pada waktu lapang.
Shavo Odadjian menjadi pengarah untuk video klip album Hypnotize. Video klip yang dishoot di Van Andel Arena (Grand Rapids, Michigan) ini sebenarnya merupakan projek kedua Shavo setelah dia juga menyutradai video klip untuk lagu "Question!.


4.John Dolmayan



Nama Asli: John Dolmayan
Tempat Lahir: Lebanon, Armenia
Tarikh Lahir: 15 Julai 1972
Pekerjaan: Pemuzik, penulis lagu

John lahir di Beirut, Lubnan. John lahir dari ibu bapanya yang berbangsa Armenia. John adalah seorang Drummer system of a down. Selain drummer John juga adalah seorang penulis komik. Hobby ia selain bermain muzik adalah membaca komik. Lain dengan ketiga anggota system of a down lain John boleh dikatakan orang yang bersih dari kebiasaan merokok. Walaupun kebanyakan anggota band lain adalah perokok, yang boleh dikatakan agar performnya kelihatan lebih macho, namun john bukan seorang yang ingin macho jika merokok.



System Of A Down - B.Y.O.B.


0 comments :

Post a Comment