Wednesday 17 May 2017

FAKTA-FAKTA UNIK DARI DUNIA MUZIK


1. Tajuk Lagu Terpanjang



Tahukah anda, ada satu lagu yang tercatat tajuk paling panjang dalam sejarah penciptaan lagu. Lagu itu berjudul I'm a Cranky Old Yank in a Clanky Old Tank on the Streets of Yokohama with my Honolulu Mama Doin' Those Beat-O Flat-On-My Seat-O, Hirohito Blues.

Hoagy Carmichael yang menulis lagu ini di tahun 1943 akhirnya membongkar rahsia kalau lagu itu awalnya hanya berjudul I'ma Cranky Old Yank namun kerana ingin membuat lelucon maka tajuk lagu itupun ditambah lagi dengan beberapa kata.


2. Pemuzik Meraih Grammy Awards Terbanyak



Michael Jackson tercatat sebagai pemuzik yang berjaya meraih Grammy Awards terbanyak sepanjang sejarah. Hingga pada akhir hayatnya, ia berjaya mengumpul 8 piala.


3. Komposisi Piano Terpanjang dalam Sejarah



Komposisi piano terpanjang dalam sejarah adalah komposisi karya Erik Satie yang berjudul vexations. Ada 180 not dalam komposisi ini dan sesuai dengan urutan yang dibuat sang pencipta, lagu ini perlu diulang sehingga 840 kali.

Vexations pertama kali diadakan pada bulan September 1963 di Pocket Theater, New York City dan memerlukan 10 pemain piano untuk menyelesaikan lagu ini secara berantai.


4. Video Pertama yang Tayang di MTV



Video pertama yang ditayangkan di MTV adalah lagu video Killed the Radio Star milik Buggles yang dimainkan pada tarikh 1 Ogos 1981. Kira-kira 16 tahun kemudian, pada tanggal 27 Februari 2000, MTV menayangkan lagi lagu ini sebagai video ke 1 juta yang mereka terbitkan.

Video ini juga jadi video nombor tiga yang paling sering dimainkan di MTV.


5. Hari Bersejarah bagi Lagu Kebangsaan Inggeris




Tarikh 9 Februari 1909 tercatat sebagai hari bersejarah bagi lagu kebangsaan Inggeris. Pada hari itu lagu "God Save The King" dimainkan 17 kali berturut-turut oleh band tentera Jerman di Stesen KA Rathenau, Brandenburg.

Alasannya, pada masa itu, Raja Edward VII yang sepatutnya muncul dari dalam gerbong kereta sambil diiringi lagu ini ternyata mengalami kesukaran memakai pakaian seragam Field-Marshall Jerman dan band tentera Jerman terpaksa harus mengulang lagu ini sampai Raja Edward VII muncul.


6. Video Klip Pertama dari Pemuzik Kulit Hitam



Video klip lagu Billie Jean milik Michael Jackson tercatat sebagai video klip pertama dari pemuzik berkulit hitam yang ditayangkan MTV.


7. Rockstar Pertama yang Ditangkap di Atas Panggung



Jim Morrison, vokalis band The Door, tercatat sebagai rockstar pertama yang ditangkap polis ketika sedang berada di atas pentas.


0 comments :

Post a Comment